الخبر أسفل هذه الروابط

test

عمر كمال يكشف عن رأيه في استحضار صوت أم كلثوم بالذكاء الاصطناعي؟!

عبر الفنان عمر كمال عن رأية بإعادة تقديم أغاني كوكب الشرق أم كلثوم عن طريق الذكاء الاصطناعي، وذلك عبر منشور شاركه على فيسبوك.

وقال: "طب لو افترضنا إن فيه برنامج، عرف يجيب صوت أم كلثوم مثلا وده مش هيحصل أصلا، لأن ده صوت نازل بالجودة بتاعته من السما ملهوش بديل".

للخبر بقية في الأسفل.. ومن أخبارنا أيضاً:

"سيتم طردها من القناة بدون ادنى شك".. أجمل مذيعة شقراء تقع في فخ الفضيحة بعدما نسيت أنها على الهواء مباشرة وقامت بهذا الفعل المجنون امام المشاهدين!!

"هذه الليلة لن ينام فيها أحد".. أول توقعات ليلى عبد اللطيف بدأت بالتحقق والعلامات ظهرت والجمهور مرعوب!

نجوى فؤاد تعلن وصيتها الأخيرة والجمهور مصدوم ابرزها: "مش عايزة يتعملي عزاء"!

في غابة البساطة.. صابرين تكشف سبب خسارتها للوزن وظهورها بخصر نحيف!

على أهل سوريا الاستعداد.. ليلى عبد اللطيف تفجر مفاجأة جديدة في رمضان!

فضيحة هيفاء وهبي.. صورة متداولة بدون فوتوشوب وفلاتر تصدم الجمهور.. كشفت في إحدى التصريحات السابقة: أنا حلوة من يومي بدون عمليات تجميل!

" أنا احذركم لا تسخروا من توقعاتي أنا أعلم بكل ماسيحدث".. ليلى عبد اللطيف تثير رعب الجمهور وتكشف بكل ثقة ماسيحدث الأسبوع القادم !!

"فضيحة هزت المواقع الاعلامية".. شاهد أجمل مذيعة في"قناة اسكاي نيوز" وقعت في موقف مخجل ومخزي على الهواء مباشرة ومافعلته دون ذرة حياء احدث ضجة!!

خسارة كبيرة للفن.. خالد يوسف يكشف هوية الفنانة التي يريدها أن تعود للفن رغم اعتزالها؟!

بقيت أحلى شكلا وموضوعا.. صابرين تفجر مفاجأة وتكشف لأول مرة سبب خسارتها للوزن بشكل سريع!

وأضاف: "هتجيب إحساسها منين ووجعها، وهي بتقول وعايزنا نرجع زي زمان قول للزمان ارجع يا زمان، هتجيب منين الشموخ والكبرياء اللي في صوتها وهي بتقول بدي أشكيلك من نار حبي، بدي أحكي لك على اللي في قلبي، وأقولك على اللي سهرني، وأقولك على اللي بكاني وأصورلك ضنا روحي وعزة نفسي منعاني".

وتابع: "صوت الإنسان عبارة عن إحساسه، وتجارب حياته اللي عاشها كل ده بيصنع صوته، وملامح صوته استحالة أي حد مش برنامج، بس يعرف يجيب إحساس حد أو حتى عوربة حزن أو إحساس جملة قالها الصوت الحقيقي، الذكاء الاصطناعى حلو جدًا للموزعين والملحنين هيخليهم يبيعوا شغل كتير بجد".

وأكمل: "لأنه ممكن يبعت للمطرب أو المطربة أغنية خلصانة كلام، ولحن وتوزيع متغني بالذكاء الاصطناعى، بصوت بلاستيك قريب من صوته، فالمطرب هيشوف نفسه في الموضوع على طول، وهيعرف أن الأغنية بتاعته، ولايقة عليه جدًا، وبدال ما يقول للموزع أو الملحن سيبني كام يوم، أشوف فيها نفسي وأجرب صوتي عليها، هيقوله الأغنية بتاعتي على طول لأنه شاف نفسه فيها.. لكن إن الذكاء الاصطناعي يعمل نجم، استحالة البلاستيك يبقى زي الحقيقي".

]
اليوم
الأسبوع
الشهر